Hazenpootjes
Welkom op de pagina van groep 3 | Hazenpootjes!
Onze klas bestaat uit 18 leuke jongens en meisjes.
Leerkrachten
Juf Daniëlle van de Braak staat van maandag tot en met woensdag voor de groep en juf Allet Klein Mentink is er op donderdag en vrijdag.
Invulling lesdagen
Op maandag starten we de dag in de kring. De kinderen krijgen de gelegenheid om elkaar iets te vertellen. De andere dagen beginnen we met een inloop. Hierin doen we activiteiten passend bij de doelen waarmee we bezig zijn. Sommige dagen starten we met een leesactiviteit. Na het kringgesprek of inloopmoment starten we met gebed, daarna luisteren we naar een Bijbelverhaal en zingen we christelijke liederen.
Na de kring is het tijd voor lezen. De kinderen gaan in de basis-, meer- en weergroepen aan de slag. Zo leren de kinderen de letter die de juf aanbiedt en gaan daar zelfstandig verder mee. Zij gaan bedenken in welke woorden die letter voorkomt en of de letter vooraan, in het midden of achteraan staat. Daarna gaan ze de letter verwerken door middel van letters of woorden flitsen, werkbladen maken of een andere verwerking die past bij de aangeboden letter. De kinderen leren de letters niet zoals in het alfabet. Zij leren de letters hoe ze klinken.
Als het lezen afgerond is gaan we buitenspelen. Na het buitenspelen is het tijd voor het eten en drinken, tijdens het eten en drinken wordt er een verhaal voorgelezen.
Na het eten en drinken is het tijd voor schrijven. De kinderen leren de eerste dag de aangeboden letter van lezen te schrijven. De tweede dag leren ze de letter schrijven in verschillende woorden.
Na het schrijven gaan we rekenen. We werken voornamelijk via Snappet in een werkboekje. Daarnaast besteden we aandacht aan automatiseren van de cijfers tot en met 30. Door middel van bewegend leren worden de doelen extra ingeoefend, hier gebruiken we ‘’Met Sprongen Vooruit’’ voor.
Na het rekenen spelen we buiten. Wanneer we terug komen in de klas, is het tijd voor de lunch.
In de klas en op de gang willen we, net als in de andere veldbloemengroepen, een aantal hoeken creëren. De kinderen kunnen op het kiesbord een aantal activiteiten kiezen. Ze vinden het fijn om lekker te kunnen bouwen en met constructiemateriaal te spelen. We hebben een leeshoek, letterhoek en rekenhoek in de klas. Tijdens het spelen leren kinderen veel meer dan wij ons kunnen voorstellen. Ze zijn bijvoorbeeld druk met tellen, vergelijken, overleggen, komen voor problemen te staan, moeten samen werken en breiden hun woordenschat uit.
Voor Wereldoriëntatie maken we gebruik van Blink. Van vakantie tot vakantie werken we 3 middagen in de week aan een thema. Een les per week is bedoeld voor informatieoverdracht. De kinderen verwerken dit in een werkboekje. De andere twee middagen zijn bedoeld om te werken in hoeken en de leerdoelen van Blink komen hier ook in terug.
De twee groepen 3 (Hazenpootjes en Muizenoren) werken veel samen.